3. Zakres zadań i obowiązków nauczycieli
1) Nauczyciel w szczególności zobowiązany jest do:
a) znajomości i przestrzegania Statutu Szkoły
b) bezstronnego i obiektywnego oceniania uczniów
c) dbałości o pomoce naukowe i sprzęt szkolny
d) udzielania pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
w oparciu o rozpoznawanie potrzeb uczniów, kierowanie ich na zajęcia wyrównawcze, o ile takie są przez szkołę organizowane, udzielanie indywidualnych konsultacji w ramach swych obowiązków, wskazywanie pomocy poza szkołą.
e) udzielania pomocy uczniom uzdolnionym w ramach zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań, o ile są przewidziane lub konsultacji indywidualnych, przygotowywanie ich do konkursów, olimpiad przedmiotowych
f) doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej
g) wzbogacania własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej
h) systematycznego informowania rodziców uczniów, wychowawcę klasy oraz dyrekcję -na wyrażoną prośbę- o wynikach dydaktyczno- wychowawczych swych uczniów.
i) przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego i sprawdzającego wraz
z innym nauczycielem danego przedmiotu, lub wychowawcą klasy ucznia, jeśli w szkole nie ma drugiego nauczyciela danego przedmiotu. Nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu jako egzaminator wchodzi w skład komisji przeprowadzającej egzamin sprawdzający. Przygotowuje również zestaw pytań zgodny z kryteriami oceny, o jaką występuje uczeń lub jego rodzice
j) nauczyciel może być powołany do komisji egzaminującej ucznia realizującego obowiązek szkolny poza szkołą
2) Nauczyciel zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji swej pracy,
a w szczególności:
a) wpisów tematów do dziennika lekcyjnego lub do prowadzenia dziennika koła zainteresowań czy innych zajęć pozalekcyjnych
b) systematycznego oceniania uczniów
c) sporządzania sprawozdań i innych dokumentów wynikających
z przydzielonych im zadań
d) opracowania programu nauczania, jeśli uczeń ma przydzielony indywidualny tok nauki
3) W związku z bezpieczeństwem, higieną i dbałością o zdrowie uczniów, nauczyciel zobowiązany jest do:
a) punktualnego rozpoczynania i kończenia lekcji, w czasie których nauczyciel zajmuje się realizacją programu w danej klasie, nie może przyjmować w tym czasie rodziców lub wykonywać innych prac, nie może również wyjść z lekcji, nie zapewniwszy najpierw opieki osoby uprawnionej
b) systematycznego kontrolowania miejsca, gdzie prowadzi zajęcia. Dostrzeżone zagrożenia musi niezwłocznie zgłosić dyrekcji
c) dbania o porządek w salach i na korytarzu oraz w pokoju nauczycielskim, sprawdzania zmiany obuwia przez uczniów
d) kontroli obecności uczniów na każdej lekcji, odnotowywanie tego
w dzienniku, reagowania na nagłe „zniknięcie” ucznia ze szkoły czy lekcji.
e) zwracania uwagi na spóźnienia uczniów.
f) nie zwalniania ucznia z lekcji bez osobistej opieki rodziców lub opiekunów.
g) sprowadzania klas I- III do szatni
h) wypełniania obowiązków nauczyciela dyżurującego
i) przeprowadzanie rozmów na temat bezpieczeństwa.
4) Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły, związanych z organizacją procesu dydaktycznego
i opiekuńczo- wychowawczego
4. Zadania i obowiązki wychowawcy klasy
1) W przypadku powierzenia przez dyrektora wychowawstwa klasy, nauczyciel wychowawca w szczególności:
b) planuje i współorganizuje z wychowankami oraz ich rodzicami różne formy życia zespołowego, takie jak: wycieczki, obchodzenie świąt, spotkania klasowe, zabawy itp.
c) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając
z nimi i koordynując ich działania wobec uczniów, szczególnie tych, którym niezbędna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi niepowodzeniami szkolnymi)
d) utrzymuje kontakt z rodzicami w celu lepszego poznania potrzeb emocjonalnych ich dzieci. W uzasadnionych wypadkach może na ich prośbę okazywać im pomoc w działaniach wychowawczych wobec dzieci. Może również występować do rodziców z prośbą o okazanie takiej pomocy. Stara się zbliżyć rodziców do życia klasy i szkoły.
e) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów; organizację i formy tej pomocy określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej
i pedagogicznej
f) w klasach starszych udziela uczniom informacji o możliwościach dalszego kształcenia, zgodnie z ich rozpoznanymi uzdolnieniami i potrzebami; pomaga także w wypełnianiu i kompletowaniu niezbędnych dokumentów
g) występuje ( za zgodą rodziców ) o indywidualny tok lub program nauki dla ucznia uzdolnionego
h) ustala ocenę zachowania swych wychowanków
2) Wychowawca administruje sprawami klasy, co oznacza w szczególności:
a) prowadzenie dziennika lekcyjnego: wpisy wychowawcy do dziennika, stałą kontrolę wpisów innych nauczycieli (tematy, oceny), semestralne
i roczne zestawienia i obliczenia statystyczne (frekwencja, oceny, itp.)
b) wypisywanie arkuszy ocen i ich prowadzenie
c) kontrolowanie dzienniczków uczniowskich
d) sporządzanie innych dokumentów klasowych: list i zestawień, sprawozdań, opinii o uczniach dla różnych organów, pism w sprawie klasy i poszczególnych uczniów itp.
e) prowadzenie korespondencji stałej i doraźnej z rodzicami
f) prowadzenie spraw finansowych klasy: różnego rodzaju składek, rozliczeń finansowych, zbieranie pieniędzy na ubezpieczenia czy radę rodziców
3) Wychowawca ma prawo uczestniczyć, bez prawa głosu, w egzaminach sprawdzających swoich uczniów
4) Wychowawca jest zobowiązany do wykonywania innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły, związanych z organizacją procesu dydaktycznego
i opiekuńczo- wychowawczego
5. Zakres obowiązków pedagoga szkolnego
1) Pełne rozeznanie w zakresie realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów (w szczególności będących pod opieką pedagoga)
2) Diagnozowanie sytuacji wychowawczych poprzez prowadzenie badań socjometrycznych
3) Udzielanie porad ułatwiających rodzicom rozwiązywanie trudności
w wychowywaniu własnych dzieci
4) Współudział w opracowywaniu planu dydaktyczno- wychowawczego szkoły
5) Pedagogizacja rodziców
6) Czuwanie nad przestrzeganie przez szkołę ustanowień Konwencji
o prawach dziecka
7) Prowadzenie dokumentacji, która jest jednym ze źródeł informacji o jego pracy
8) W zakresie profilaktyki wychowawczej:
a) Rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów mających trudności
w nauce, troskliwe zajęcie się dziećmi nie nadążającymi za programem nauczania, współpraca w tym zakresie z Poradnią Pedagogiczno- Psychologiczną.
b) Rozpoznawanie sposobów spędzania czasu wolnego uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym
c) Stały kontakt z wychowawcami klas odnośnie uczniów sprawiających trudności wychowawcze, wspólne ustalanie środków profilaktyki wychowawczej, wspólne wywiady środowiskowe
d) Podejmowanie działań w zakresie profilaktyki
9) W zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno- psychologicznej:
a) Udzielanie i planowanie pomocy uczniom zagrożonym niedostosowaniem społecznym ( udokumentowanie działań)
b) Prowadzenie poradnictwa dla uczniów dotyczącego rozwiązywania trudności powstających na tle niepowodzeń szkolnych
c) Udzielanie porad i pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych
d) Dążenie do pełnej orientacji w zakresie tworzenia się nieformalnych grup uczniowskich w szkole, negujących ogólnie przyjęty system wartości
e) Dbanie o zapewnienie miejsca w świetlicy uczniom wymagającym szczególnej opieki ( prowadzenie rejestru tych uczniów, interesowanie się ich frekwencją i zachowaniem)
f) Wnioskowanie, w razie konieczności, spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do sądów dla nieletnich
g) Wnioskowanie o skierowanie uczniów osieroconych i zaniedbanych środowiskowo do placówek opieki całkowitej, o ile wymaga tego dobro dziecka
10. Szczegółowy zakres czynności pedagoga szkolnego – [ZAŁĄCZNIK NR 6].
6. Zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza
1) Nauczyciel-bibliotekarz ma obowiązek czynnego uczestniczenia
w kształtowaniu nowego modelu nauczania i wychowania uczniów polegającego na przejściu od procesu werbalnego, encyklopedycznego
w kierunku kształcenia zintegrowanego, sensownego i dobrowolnego.
2) Nauczyciel-bibliotekarz w szczególności powinien prowadzić pracę pedagogiczną z czytelnikami obejmującą następujące zadania:
a) udostępnianie czytelnikom książek, czasopism i innych materiałów bibliotecznych;
b) popularyzowanie zbiorów bibliotecznych i czytelnictwa;
c) organizację bazy dydaktycznej pomocnej w doborze różnorodnych form;
d) korelację treści nauczania-przygotowanie tematycznych zestawów lektur, materiałów poglądowych, zestawów artykułów z prasy pedagogicznej o określonej tematyce;
e) kierowanie zajęciami koła bibliotecznego;
f) śledzenie na bieżąco programów nauczania i synchronizowanie zawartych w nich założeń i uwag z doborem określonej literatury;
g) dbałość, by biblioteka stawała się szkolnym centrum informacji naukowo-pedagogicznej (zestawy tematyczne, kartoteki bibliograficzne, inne źródła;
h) prowadzenie zajęć z międzyprzedmiotowej ścieżki czytelniczo-medialnej zgodnie z programem;
i) współpracę z bibliotekami pozaszkolnymi: rejonową i specjalistycznymi;
j) przygotowanie materiałów i wniosków dotyczących pracy biblioteki (sprawozdania roczne i semestralne).
3) Wykonywać prace organizacyjne, administracyjne i warsztatowe poprzez:
a) gromadzenie zbiorów stosownie do priorytetowych zadań szkoły;
b) ewidencjonowanie i opracowywanie biblioteczne zbiorów;
c) selekcję księgozbioru porządkującą i wartościującą zgromadzone zasoby;
d) przygotowanie ramowego planu pracy biblioteki;
e) prowadzenie na bieżąco: ksiąg inwentarzowych, dziennika pracy biblioteki, dowodów wpływów, księgi ubytków, akcesji czasopism, rozliczenia z nagród książkowych;
f) dbanie o estetyczny wygląd pomieszczenia i konserwowanie księgozbioru.
„Dziecko powinno być w pełni przygotowane do życia w społeczeństwie, jako indywidualnie ukształtowana jednostka... wychowana w duchu pokoju, godności, tolerancji, wolności, równości i solidarności...”
preambuła do KONWENCJI PRAW DZIECKA
W myśl konwencji dziecko jest istotą ludzką, jak każdy dorosły. Jak każdy człowiek, tak i ono ma swoje prawa
i obowiązki, które wypełniając realizuje swoje człowieczeństwo i przygotowuje się do życia w społeczeństwie.
§ 19.
Prawa ucznia - uczeń ma prawo:
1. Do poszanowania godności własnej, swobody wyrażania myśli i przekonań, tajemnicy w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich
2. Zwracać się o pomoc w rozwiązywaniu własnych problemów do wszystkich dorosłych pracowników szkoły
3. Korzystać z pomocy socjalnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz możliwościami szkoły
4. Do wypoczynku i korzystania z zorganizowanych form kulturalnego spędzania wolnego czasu poprzez:
1) uczestnictwo w dyskotekach i imprezach pozalekcyjnych
2) uczestnictwo w pracach organizacji szkolnych
3) prawo do zrzeszania się
4) uczestnictwo w wycieczkach
5) korzystanie z prawa- ferie i wakacje wolne od wszelkich prac domowych
(z zastrzeżeniem zasad przygotowywania się do egzaminu poprawkowego lub klasyfikacyjnego)
5. Na początku każdego semestru znać obszary i zasady oceniania z każdego przedmiotu
6. Rozszerzać swą wiedzę poza programem nauczania, korzystając z pomocy nauczyciela i wszelkich dostępnych pomocy naukowych w szkole, może uczestniczyć w konkursach przedmiotowych i turniejach wiedzy
7. Uzyskać pomoc nauczyciela w ponownym wytłumaczeniu niezrozumiałej dla niego partii materiału
8. W przypadku gdy uczeń uważa, że prawo nie jest respektowane w stosunku do jego osoby, może odwołać się prosząc o pomoc:
1) samorząd uczniowski
2) wychowawcę
3) pedagoga szkolnego
4) dyrektora szkoły
§ 20.
Obowiązki ucznia - uczeń ma obowiązek:
1. Uczyć się systematycznie w miarę swoich możliwości
2. odrabiać pracę domową w wymaganym przez nauczyciela terminie
3. utrwalać materiał w wymaganym przez nauczyciela czasie
3. posiadać odpowiednie podręczniki, zeszyty, przybory i materiały niezbędne podczas lekcji
4. informować rodziców o swoich wynikach w nauce i zachowaniu
6. Przychodzić punktualnie na zajęcia szkolne oraz:
1) nie może spóźniać się na lekcje
2) nie może bez zezwolenia osoby dorosłej wychodzić poza teren szkoły
3) po wejściu na teren szkoły ma obowiązek zmienić obuwie
7. Przestrzegania kulturalnego zachowania się, a w szczególności:
1) grzecznie witać wszystkich pracowników szkoły, gości szkoły oraz pozdrawiać swych kolegów
2) przed lekcją ustawiać się pod wyznaczoną klasą i spokojnie oczekiwać na nauczyciela
3) podczas rozmowy z osobą dorosłą przyjąć odpowiednią postawę
4) w czasie przerw spokojnie poruszać się po korytarzu, na piętrze gdzie ma odbyć się lekcja
5) przestrzegać kolejności konsumowania posiłku - obiadu w stołówce szkolnej na wyznaczonej przerwie
6) po skończonych lekcjach zejść spokojnie do szatni pod opieką nauczyciela
8. Szanować wszystko w otoczeniu szkoły oraz:
1) nie niszczyć sprzętów, pomocy szkolnych i urządzeń sanitarnych
2) szanować własne i cudze podręczniki, przybory
3) dbać o czystość szkoły i terenu wokół niej
4) dbać o porządek w klasach i na terenie szkoły
9. Godnie reprezentować szkołę i swoją rodzinę, a także:
1) kulturalnie zachowywać się w szkole i poza szkołą w miejscach publicznych
2) nosić estetyczny strój- a w przypadku świat strój galowy.
3) dbać o higienę osobistą
§ 21.
Nagrody i kary
1. Ucznia nagradza się za:
1) rzetelną naukę
2) postawę fair play i wysoką kulturę osobistą
3) wybitne osiągnięcia naukowe
4) pomysłowość i działania na rzecz szkoły i własnej społeczności
5) za wyróżniającą pracę w organizacjach szkolnych, bibliotece lub świetlicy
6) za sukcesy podczas reprezentowania szkoły w różnego rodzaju zawodach, konkursach i olimpiadach
2. Rodzaje nagród:
A) Pochwała udzielona przez wychowawcę wobec klasy.
B)Dyplom przyznawany uczniowi za wysokie wyniki w nauce i zachowaniu (kl. I-VI).
C)Wpis do księgi pamiątkowej za wzorowe sprawowanie (kl. I-VI przez wszystkie lata i w klasie IV-VI przez wszystkie lata).
D) Nagrody książkowe – za wysokie wyniki w nauce i zachowaniu (kl. I-III); wzorowe zachowanie i najwyższą średnią ocen w klasie (kl. IV-VI),
B) Odznaki:
· „Wzorowy Uczeń” – wysoka opinia wychowawcy – ocena opisowa z zajęć edukacyjnych i zachowania (kl. I-III) ,
· „Wzorowy Absolwent” – przez 3 lat wzorowe zachowanie i średnia ocen wg aktualnego oceniania i klasyfikowania
3. Kary stosowane w szkole:
a) rozmowa wychowanka z wychowawcą,
b) upomnienie przez wychowawcę przed klasą,
c) powiadomienie rodziców,
d) upomnienie, nagana lub ostrzeżenie udzielone przez Dyrektora Szkoły, indywidualnie, wobec klasy, wobec Rady Pedagogicznej i na forum szkoły.
e) zawieszenie przez Dyrektora w pełnieniu funkcji społecznych,
f) zawieszenie przez Dyrektora prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz,
g) zawieszenie w zajęciach obowiązkowych do decyzji Rady Pedagogicznej
h) zgłoszeniem stosownych organów ścigania
4. Za zniszczone przez ucznia mienie szkoły, odpowiedzialność materialną ponoszą jego rodzice (prawni opiekunowie).
5. Uzupełnienie :
1) sprawy sporne dotyczące relacji w społeczności szkolnej powinny być rozpatrywane w kręgu zainteresowanych stron
2) uczniowie występujący w obronie praw uczniowskich nie mogą być z tego powodu negatywnie oceniani, a w razie potrzeby przysługuje im prawo do opieki i pomocy ze strony pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły i rady rodziców
3) szkoła ma obowiązek informowania rodziców, prawnych opiekunów ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary