1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz (w miarę potrzeb i możliwości) innych pracowników niepedagogicznych.
2. Wszystkich pracowników, o których mowa w pkt.1 zatrudnia i zwalnia dyrektor szkoły, kierując się przy tym:
a) odpowiednimi zasadami określonymi odrębnymi przepisami;
b) realnymi potrzebami i możliwościami finansowymi szkoły;
c) bieżącą oceną ich pracy i postawą etyczno - moralną;
3. Dyrektor gimnazjum sporządza zakres czynności dla pracownika zatrudnionego na określonym stanowisku i zakres ten stanowi załącznik do odpowiedniej umowy o pracę.
1. Nauczyciel prowadzi pracę edukacyjną, wychowawczą i opiekuńczą jest odpowiedzialny za jakość tej pracy, w tym za zapoznanie uczniów z treściami i wymaganiami zajęć edukacyjnych, które prowadzi.
2. Nauczyciel ma prawo do korzystania z metodycznej i merytorycznej pomocy w zakresie swojej pracy, ze strony dyrekcji szkoły, rady pedagogicznej oraz ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji.
3. Prawa nauczycieli określają inne przepisy, a w szczególności Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy.
4. Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo uczniów w czasie organizowanych przez szkołę zajęć poprzez:
a) stałą obecność wśród uczniów w klasie;
b) egzekwowanie przestrzegania regulaminów wewnętrznych szkoły;
c) czynne pełnienie dyżurów;
d) kontrolę obecności uczniów na każdej lekcji;
e) zwalnianie z lekcji tylko na osobistą prośbę rodziców, wychowawcy lub dyrektora, nauczyciela przedmiotu, pielęgniarki szkolnej;
f) reagowanie na problemy zdrowotne uczniów;
g) kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy.
5. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego poprzez:
a) dobór właściwych programów, podręczników i środków dydaktycznych, opracowanie rozkładu materiału dla danej klasy;
b) stosowanie zróżnicowanych metod dostosowanych do możliwości ucznia;
c) bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów oraz sprawiedliwe ich traktowanie;
d) ocenianie prac pisemnych w terminie do dwóch tygodni (dla nauczycieli języka polskiego do trzech tygodni), łącznie z wpisaniem stopnia do dziennika lekcyjnego;
e) racjonalne wykorzystanie czasu na realizację zadań dydaktyczno – wychowawczych;
6. Nauczyciel odpowiada za sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne w każdej izbie lekcyjnej, gabinecie podczas swojej pracy (również w czasie zastępstw).
7. Nauczyciel wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności, pomaga w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych.
8. Nauczyciel ma obowiązek poinformowania uczniów o przewidywanej ocenie końcowej na tydzień, a w przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
9. Nauczyciel każdego przedmiotu ma obowiązek zapoznać uczniów z kryteriami oceniania danego przedmiotu w pierwszym miesiącu roku szkolnego i zapisanie tego jako odrębnego tematu w dzienniku lekcyjnym.
10. Nauczyciel doskonali swoje umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom wiedzy merytorycznej poprzez:
a) uczestnictwo w szkoleniowych konferencjach metodycznych, kursach, korzystanie z doradztwa metodycznego;
b) udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu;
c) prace w zespołach przedmiotowych.
11. Cele i zadania zespołu przedmiotowego:
a) samokształcenie i doskonalenie warsztatu pracy;
b) uzgodnienie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania; szczegółowych) opracowanie szczegółowych wymogów programowych, stosownie do kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania;
c) korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych;
d) organizowanie szkolnych konkursów przedmiotowych;
e) przeprowadzanie sprawdzianów porównawczych i testów;
f) praca z uczniem zdolnym;
g) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;
h) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych w uzupełnianiu ich wyposażenia;
i) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich innowacyjnych programów nauczania;
j) dokumentowanie swojej pracy i składanie z niej sprawozdań na posiedzeniu rady pedagogicznej.
12. Nauczyciel decyduje o:
a) ocenie bieżącej i końcowej swoich uczniów;
b) treści programu koła lub zespołu, który prowadzi.
13. Nauczyciel proponuje ocenę zachowania i wnioskuje w sprawie nagród, wyróżnień oraz kar regulaminowych dla uczniów.
14. Odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za:
a) poziom nauczania w swoim przedmiocie oraz w klasach i zespołach stosownie do realizowanego programu;
b) systematyczne i rzetelne prowadzenie wymaganej dokumentacji;
c) stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych;
d) przestrzeganie prawa oświatowego, zapisów statutowych i uchwał rad pedagogicznych.
1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece jednemu z nauczycieli uczących w danej klasie, zwanym dalej wychowawcą klasy.
2. Do obowiązków wychowawcy klasy należy sprawowanie opieki nad zespołem oraz indywidualnej opieki nad uczniami, a w szczególności:
a) zapoznanie uczniów z treściami statutu dotyczącymi uczniów, z programem wychowawczym i programem profilaktycznym szkoły w pierwszym miesiącu nauki oraz przypomnienia ich postanowień w oddziałach wyższych;
b) rozpoznawanie i bieżące monitorowanie sytuacji osobistej, rodzinnej i szkolnej wychowanków;
c) tworzenie warunków i przyjaznej atmosfery w zespole wspomagającej rozwój uczniów, ich edukację i przygotowanie do życia w społeczeństwie;
d) planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i rodzicami działań wychowawczych w zespole, zgodnie z Szkolnym Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki Szkolnej oraz planem pracy szkoły, w tym tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy klasy;
e) inspirowanie, kierowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
f) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole, a także między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej
g) przeprowadzanie wyborów samorządu klasowego
h) inspirowanie i czuwanie nad prawidłową realizacją podjętych zadań przez samorząd klasowy i szkolny
i) pomoc w organizowaniu imprez klasowych, szkolnych oraz prac społecznie użytecznych
j) czuwanie nad organizowaniem majątku klasowego i wystrojem izby lekcyjnej
k) ustalanie z uczniami oceny z zachowania, wdrażanie do samooceny
l) analizowanie postępów uczniów w nauce, organizowanie pomocy uczniom słabym, pomocy koleżeńskiej i opieki nad uczniami uzdolnionymi
m) informowanie uczniów o aktualnych sprawach szkoły
n) pomoc w organizowaniu wycieczek, rekreacji i turystyki.
3. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły nauczycielskie: przedmiotowe, wychowawcze, klasowe, psychologiczno-pedagogiczne.
4. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora gimnazjum na wniosek zespołu.
5. Do zadań zespołów m. in. należy:
a) wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
b) opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów,
c) opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich programów nauczania,
d) organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
6. W celu realizacji zadań, o których mowa w punkcie 2, wychowawca klasy:
a) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniania i koordynuje działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także w przypadkach konieczności indywidualnego oddziaływania i pomocy;
b) współpracuje z pedagogiem i psychologiem szkolnym w rozwiązywaniu problemów natury wychowawczej, edukacyjnej i opiekuńczej, szczególnie w przypadkach uczniów zakwalifikowanych do objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną, a także z innymi osobami świadczącymi specjalistyczną pomoc w pracy edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej w szkole i poza nią (np. szkolną służbą zdrowia);
c) uczestniczy w pracach i zebraniach zespołu wychowawców na danym poziomie;
d) współpracuje z rodzicami uczniów w rozwiązywaniu problemów dotyczących ich dziecka;
e) podejmuje działania zmierzające do włączania rodziców w organizowane przedsięwzięcia wychowawcze, a także działania edukacyjne i profilaktyczne dla samych rodziców.
7. Wychowawca klasy, współpracując z rodzicami, jest zobowiązany do:
a) zapoznania rodziców z programem wychowawczym i profilaktycznym szkoły (w tym programem wychowawcy klasy) na pierwszym spotkaniu oraz przypomnienia ich postanowień w oddziałach wyższych;
b) zapoznania rodziców z postanowieniami statutu szkoły oraz regulaminami oceniania, klasyfikowania i egzaminowania uczniów oraz innymi ważnymi dla funkcjonowania szkoły sprawami;
c) przygotowania okresowych zebrań z rodzicami i indywidualnych konsultacji;
d) ustalenia wspólnie z rodzicami systemu bieżących kontaktów oraz niezwłocznego powiadamiania rodziców o zaistniałych problemach ucznia w szkole;
e) powiadomienia rodziców/ opiekunów prawnych na miesiąc przed klasyfikacją o przewidywanej dla ucznia śródrocznej lub końcoworocznej ocenie niedostatecznej z przedmiotów objętych programem nauczania w danej klasie.
8. Wychowawca klasy wykonuje także czynności administracyjne dotyczące swojego oddziału, a w szczególności:
a) prowadzenie dziennika lekcyjnego
· wpisy wychowawcy do dziennika
· stała kontrola wpisów dokumentowanych przez innych nauczycieli (tematy lekcji, oceny, kontrola frekwencji na lekcjach)
· semestralne i roczne zestawienia oraz obliczenia statystyczne (oceny, frekwencja, itp.)
b) prowadzenie arkuszy ocen
· regularne wpisywanie do arkuszy stopni klasyfikacji końcoworocznej
· inne wpisy do arkuszy ocen (informacje o zachowaniu, przeniesieniach, egzaminach poprawkowych klasyfikacyjnych, ukończeniu szkoły i itp.)
c) wypisywanie świadectw
· wypisywanie świadectw na koniec roku szkolnego
· przygotowywanie wymaganych dokumentów do wystawienia dyplomów, podziękowań dla uczniów i rodziców
· prowadzenie teczki wychowawcy zawierającej
- roczny plan pracy,
- tematyka godzin do dyspozycji wychowawcy,
- rejestr przynależności uczniów do kół i organizacji,
- podpisane przez rodziców/prawnych opiekunów informacje o przewidywanych stopniach niedostatecznych na półrocze lub koniec roku,
- inne dane na temat zdrowia, sytuacji rodzinnej, dojazdów itp.,
9. Szczególną opieką otacza się początkujących nauczycieli-wychowawców, którym dyrektor może wyznaczyć opiekuna-doradcę spośród doświadczonych nauczycieli.
10. Do zadań zespołu wychowawców należy również konsultowanie z dyrekcją sposobów dalszego postępowania w przypadku poważniejszych indywidualnych problemów z uczniami nieprzestrzegającymi postanowień statutu szkoły oraz przeprowadzenie z nimi rozmów wychowawczych.
11. Odwołanie i zmiana wychowawcy może nastąpić gdy:
a) Rada Rodziców złoży uzasadniony wniosek do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy,
b) uczniowie danej klasy za pośrednictwem Samorządu Szkolnego złożą uzasadniony wniosek,
c) dyrektor szkoły na podstawie swoich obserwacji zadecyduje o zmianie,
d) sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.
Do zadań pedagoga należy w szczególności:
1. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych uczniów;
2. Określanie form i sposobów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
3. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
4. Podejmowanie działań profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
5. Wspieranie działań opiekuńczo- wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły;
6. Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku dalszego kształcenia i zawodu, jeśli w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy;
7. Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
8. Wspieranie wychowawców klas oraz zespołu wychowawczego i innych zespołów problemowo- zadaniowych w działaniach profilaktyczno- wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły;
9. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Chełmży oraz z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.