Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty i przepisach prawa oświatowego wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1. W swych działaniach gimnazjum zapewnia młodzieży wszechstronny rozwój intelektualny, społeczny, fizyczny i zdrowotny w warunkach poszanowania i godności osobistej, światopoglądowej i wyznaniowej.
2. Realizując zadania edukacyjne szkoła:
a) umożliwia zdobycie wiedzy i kształcenie umiejętności z zakresu podstawowych dyscyplin;
b) stwarza warunki dla zdobycia wykształcenia ogólnego umożliwiającego dalszą edukację;
c) przygotowuje do czynnego uczestnictwa w sferach: społecznej, ekonomicznej i kulturalnej współczesnego świata;
d) przygotowuje do samodzielnego pogłębiania wiedzy, doskonalenia umiejętności oraz rozpoznawania własnych potrzeb, możliwości i zainteresowań;
e) przygotowuje uczniów do pełnienia w przyszłości aktywnej roli w życiu społeczno-gospodarczym kraju, zaistnienia na rozwijającym się rynku pracy, wszechstronnego rozwoju własnych możliwości;
f) kształtuje umiejętności świadomego dokonywania wyborów, podejmowania decyzji i przyjmowania odpowiedzialności za nie;
g) stwarza warunki dla indywidualnego rozwoju każdego ucznia z uwzględnieniem zarówno trudności, jak i szczególnych uzdolnień;
h) wspiera korzystne dla uczniów inicjatywy młodzieży i rodziców;
i) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez współpracę z PP-P oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka;
j) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku ucznia;
k) uczniom, którzy ze względów zdrowotnych nie mogą realizować obowiązku szkolnego w szkole, organizuje na podstawie orzeczenia poradni nauczanie indywidualne zgodnie z obowiązującymi w tej sprawie przepisami.
3. Zadania wychowawcze szkoła realizuje w oparciu o szkolny program wychowawczy.
4. Zadania profilaktyki gimnazjum realizuje w oparciu o program profilaktyki szkolnej.
1. Cele i zadania statutowe szkoła realizuje poprzez:
a) zajęcia edukacyjne;
b) zajęcia pozalekcyjne;
c) zajęcia socjoterapeutyczne;
d) udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych;
e) organizację zawodów i konkursów;
f) organizację spotkań z przedstawicielami organizacji i instytucji społecznych;
g) udział uczniów w imprezach kulturalnych na terenie szkoły i poza nią;
h) organizację obchodów świąt i rocznic;
i) wycieczki integracyjne, przedmiotowe, turystyczne i krajoznawcze;
j) udział w programach profilaktycznych;
k) opiekę psychologiczno – pedagogiczną na terenie szkoły;
l) zajęcia korekcyjno − kompensacyjne dla uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi;
m) zajęcia rewalidacyjne;
n) współpracę z rodzicami;
o) współpracę z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz młodzieży i wspomagania rodziny;
p) współpracę z instytucjami i organizacjami samorządowymi;
q) umożliwienie spożywania posiłków,
r) system zapomóg i stypendiów,
s) złamanie barier architektonicznych,
t) zorganizowanie zajęć świetlicowych.
2. Szkolny program wychowawczy i Program profilaktyki szkolnej uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
3. Program wychowawczy i program profilaktyki podlegają okresowej ewaluacji.
4. Plan Rozwoju Szkoły jest załącznikiem statutu i jest uchwalony przez radę pedagogiczną na okres pięciu lat oraz w zależności od potrzeb modyfikowany.